TV

Articol publicat in: Divertisment, Hobby, Mass-media


Vineri noapte, neavīnd nici o activitate subversiv? de īntreprins, am avut posibilitatea s? m? conving, o dat? īn plus, de calitatea serviciilor TV īn Romānia.

La ora 23, am nimerit din īntīmplare pe TVR1, postul na?ional pe care-l īnjur? toat? lumea din celelalte televiziuni, din motive mai mult sau mai pu?in obiective. E adev?rat c? fac un rating sub Trinitas TV, e adev?rat c? entertainmentul TVR e de calitatea ?ourilor lui Doru Octavian Dumitru , e adev?rat c? pe TVR Cultural exist? o emisiune care se cheam? Duhovnicul de la miezul nop?ii, un fel de show OTV cu spovedanii īn direct, e adev?rat c? au cei mai incompeten?i comentatori sportivi din lume (Vl?du? En?chescu – cel care s-a īntrebat, īn direct, cum de nu-l convoac? nimeni pe Didier Drogba la na?ional? īn Fran?a – edit: aud c? s-a c?rat la Dolce Sport, cu mai jos-ul B?leanu, Narcis ?elaru, singurul comentator din lume care n-a auzit de offside reactivat, Tudor Furdui, care n-a reu?it nici pīn? azi s?-i pronun?e corect numele lui Bastian Schweinsteiger, inegalabilul Cosmin Cernat, pe care pīn? ?i cretinii de la Kanal D l-au dat afar?, mai nou Auric? ?icleanu, acest Ilie Dumitrescu mai prost – da, se poate!), e adev?rat c? te angajezi la TVR numai dac? e?ti nepot/fiu/cum?tru/na? etc. al cuiva important, e adev?rat c? au cea mai neinspirat? serie de sigle din istorie, egalat? doar de Dacia:

DAR nu este mai pu?in adev?rat c? ?coala veche de comentatori a TVR-ului a dat nume mari, nume care, dup? plecarea de la TVR, sīnt exemple vii ale rat?rii carierei: Radu Naum (care acum, pe banii mogulului, vorbe?te trei ore pe zi la telefon īn direct cu Ciobanul), Emil Gr?dinescu (azi comenteaz? la Eurosport activit??i de mare interes, precum curling, bowls, cricket, echita?ie, fotbal feminin), Sorin Hobana ?i Victor Bonifaciu (?i ei pierdu?i īn negura Eurosportului, la snooker, darts, motocross, Japanese Premier League, Cupa Asiei la c?rat greut??i), Cosmin B?leanu (condamnat s? comenteze pe la gesepeuri numai Liga I). La fel, dac? arunci un ochi discret īn arhivele TVR, preste mari comori ai s? nemeresci, cum ar zice cronicarul. Tot umorul romānesc de calitate e acolo: pe līng? reminiscen?ele comunismului (unele – pu?ine, ce e drept – chiar valoroase), acolo se afl? la p?strare spectacolele Diverti?ilor din perioada de glorie (cunosc?torii ?tiu: Legenda lui Manole, Corabia speran?ei, Asocia?ia Cresc?torilor de Animale Mici f?r? Frontiere, Acolo unde timpul se m?soar? īn metri cubi, Unde-i lege nu-i teorem?, suita de Basme ?i Legende romāne?ti, seriile de la Reflec?ii rutiere, momente īn care s-au n?scut personajele ?tefaroi ?i Villy Manea, Robingo, Agro Bingo Show, Shogun, F?t-Frumos etc. etc. etc. etc.), serialele Vou? (V?ru’ de la Buz?u, Sec?ia, Actorul, Asocia?ia de Blocatari, Ai lu’ Gorobete – poate cel mai bun serial din istoria televiziunii romāne?ti), ?tirile de sīmb?ta asta,superbele emisiuni de la Cluj, realizate de Constantin Trofin ?i ovidiu uscat[1]. Tot a?a, emisiunile de la Cultural ale lui Le?e (La por?ile ceriului), Patapievici (Īnapoi la argument), Alex ?tef?nescu (Tichia de m?rg?ritar), Garantat 100% al lui C?t?lin ?te?nescu sīnt, īn marea lor majoritate, capodopere. Apoi, din documentarele Memorialul durerii, muuuulte-multe film?ri īnc? nedifuzate din ’89, vreo zece din sutele de filme TVR (īmi vin īn minte Opera?iunea monstrul, Actorul ?i s?lbaticii, Bietul Ioanide, Morome?ii, De ce trag clopotele, Mitic??), din cīteva momente bune cu M?l?ele, din super-piesele de teatru filmate la TNB, avem, deci, de unde alege. Exemplu:

Īn plus, ca s? trec la subiect, TVR-ul e singura televiziune din Romānia care d? filme bune. Mai ales vinerea, la 11 noaptea. Īnainte, Tocilescu le prezenta, ?i-l urm?ream cu pasiune. La TVR, vinerea la 11 noaptea, am v?zut: Dogville, Vanilla Sky, The Shawshank Redemption, Oliver Twist-ul lui Polanski, A Clockwork Orange, Trainspotting, Schindler’s List , Fight Club, Forrest Gump, Lock, stock…, Orangelove. Vineri sear? mi-a fost dat s? v?d unul dintre cele mai bune filme la care m-am uitat anul ?sta:

Horror sau nu, Orfelinatul e un film bun, bun de tot. Totul e f?cut bine, corect ?i cu con?tiinciozitate. Luminile-s lumini, actorii joac? irepro?abil, imaginea e de vis, iar story-ul… story-ul e extraordinar! Dac? e s? recomand cuiva vreun film de-aici īnainte, El orfanato va fi una dintre primele op?iuni.

Dup? ce s-a terminat filmul, inevitabilul s-a produs: m-am dus s? m? sp?l ?i, cīnd m-am īntors, prietena mea se uita „din īntīmplare” la ceva care nici nu ?tiam c? mai exist?: Euforia TV. Televiziune pentru femei (!?). O fi, zic, a?teptīnd, r?bd?tor, s? schimbe cineva canalul.

Eu (privind insistent): …

Ea (zīmbind dulce): Nu te duci s? te speli?

Eu (neprinzīndu-m?): Da’ m-am sp?lat!

Ea (continuīnd jocul): ?i pe din?i?

Eu (nedumerit): Da.

Ea (subtil, dar nu suficient de sugestiv): ?i nu te mai duci o dat??

Eu (idiot): De ce s? m? mai duc o dat??

Ea (insistīnd ?i zīmbind larg): S? te speli pe din?i!

Eu (complet idiot): Da’ m-am sp?lat adineauri!

Ea (resemnat?): P?i da, da’ eu vrea s? m? uit la asta, ?i tu nu vrei, ?i o s? te ui?i cu mine, ?i o s? te enervezi!

Eu: Cum s? m? enervez, poate e ceva constructiv, instructiv ?i util…

N-a fost, ?i a avut dreptate s? cread? c? o s? m? enervez. Emisiunea se cheam? ?opingul, pasiunea mea, este prezentat? de o sinistr? analfabet? ?i urīt? cu crengi, cum se spune la mine acas?. O cheam? Alina Profir ?i locuie?te la Paris (m-am documentat, ce crede?i?), venind īn Romānia numai ca s? īnregistreze jegul de emisiune. P?i nu mai bine stai tu, fat?, colea la Paris, s? faci emisiuni analfabete pentru cercul t?u restrīns de prieteni?

Formatul emisiunii e copiat, zic ei, din Danemarca. Numai c? la modul grotesc. Concurentelor li se dau tematici pe care trebuie s? le urmeze īn modul cum se vor īmbr?ca. Temele sīnt oarecum interesante (de exemplu, īn emisiunea aia trebuia s? se īmbrace stil Unora le place jazz-ul), dar f?tucile sīnt trimise īn moluri s? caute, citez, „h?inu?ele” necesare, ceea ce, īn mod logic, e un mare impediment. Mai departe, juriul e foarte eterogen: un b?ietan cu p?rul neīngrijit, slab ca vai de el, care e frizer la baz?, o femeie frumoas?, la vreo treij’ de ani, creatoare de mod? de care n-a auzit nimeni, o PR-izd? bīlbīit?, un b?rbos arogant, īmbr?cat mai mereu ca la bīlci (aflu de la urm?ritoarea emisiunii) ?i, mai ales, o vac? morbid?, mare cīt URSS-ul, īmbr?cat? ?i coafat? mai jalnic decīt ī?i poate cineva īnchipui. Aceast? ?leaht? de bizari ī?i dau cu p?rerea despre „rochi?a”, „s?nd?lu?ele”, „p?l?riu?a”, „pantalona?ii”, „pantofiorii”, pizdulicea (asta am pus-o de la mine) concurentelor. De obicei sīnt foarte nemul?umi?i. Pe de o parte, cam au de ce (concurentele sīnt cu prec?dere ni?te catastrofe absolute: ?leampete, palii, sc?līmbe, unicircumvolu?ionale – asta o ?tiu de la un prieten, adic? au o singur? circumvolu?iune – ?i se īmbrac? de manelotec?). Pe de alt? parte, cine pu?ca mea sīnt ei s? judece? Discu?ie īn aer, cu cine s? m? cert?!

Īn orice caz, emisiunea s-a terminat īn for??, cu o, chipurile, prezentare de mod?. Ni?te alte vaci t?līmbe, cu priviri grele ?i blegi (prietena mea ?i-a recunoscut o fost? coleg? de liceu printre ele) s-au deplasat, c?lcīnd ca īn str?chini, pe cei 4 metri p?tra?i ai studioului, īmbr?cate īn ni?te haine de pe la Dragonul Ro?u, presupun, judecīnd dup? calitate, culori ?i materiale. Ce m-a nedumerit ?i mai tare a fost faptul c? f?ceau cīte 2-3 ture īmbr?cate fix la fel. Trebuia s? ne imprime neap?rat pe cortex chiciurile alea? ?i īnc? o chestie care m? fr?mīnt?: care e premiul?

Concluzie unu: promit s? m? sp?l pe din?i de cīte ori sīnt trimis.

Concluzie doi: da, prefer de 1000 de ori televiziunea de stat televiziunii private. M?car din motivele enumerate mai sus.


[1] Se vede c? am īnceput s? lucrez la Umorul ?i-acrobaticii. Istoria critic? a umorului romānesc, da?



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)

Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X