Cel care ur??te

Articol publicat in: Cultura, Educatie, Mass-media


MOTTO: Ur?sc s? v?d oameni ferici?i… M? deprim?! ( Cheloo )

DISCLAIMER: Relocarea mea (care deja nu mai e recent?) īn Bucure?ti a adus, volens-nolens, transform?ri profunde īn stilul meu de via?? ?i implicit īn atitudinea mea fa?? de muzic?. Via?a trepidant? de aici, viteza continu? de care se plīnge sau cu care se laud? toat? lumea, nervii din trafic, pu?inele momente de relaxare ĪN LINI?TE pe care ?i le mai po?i permite īn momentul īn care ai dou? slujbe la fel de solicitante, toate astea ?i īnc? multe altele (neidentificate īnc? de mine) mi-au eliminat din programul zilnic orele de audi?ie d’antan.

Cīnd ?tii c? mai ai 15 minute la dispozi?ie ?i 3 semafoare de a?teptat la Timpuri Noi īnainte de a intra īn metrou (care, la rīndu-i, pe la 5-6 PM pierde cīte 1-2 minute īnainte de a intra īn fiecare sta?ie), cīnd la semafor (stres 1), īn fa?a autobuzului īn care ai urcat (din grab?) f?r? bilet (stres 2), se bag? (stres 3) o pi?ipoanc? sordid? īntr-un seria 3 (stres 4) care nu ?tie, de fapt, īncotro vrea s? mearg? (stres 5), parc? nu prea-?i mai arde s? ascul?i muzic? „pe drum, spre munc?”, nu? Nici la 3 diminea?a, cīnd 6 (!) femei imposibil de energice dup? 8 ore de training reu?esc s? vorbeasc? una peste alta la fel de tare, eventual cu tine, „despre nimic”, parc? tot nu ai timp s? surprinzi sensuri ascunse īn versuri, nici s? apreciezi nu ?tiu ce sample obscur, dintr-o pies? care probabil c? ?i-a fascinat o s?pt?mīn? din adolescen??.

Toat? lamenta?ia asta de mai sus are un unic rol: de a sublinia efortul supraomenesc pe care l-am f?cut īn numele artei. Am ascultat, am reascultat, am judecat, am cump?nit, m-am gīndit, m-am r?zgīndit, toate īn stresul descris. De-aia, doresc s? mi se ierte aparenta lips? de entuziasm relativ la Cheloo, entuziasm de care d?deam dovad? īn carte (sper, totu?i, s?-?i fac? loc acolo ?i textul de mai jos).

Dar s? trecem la treab?.

Dup? un album Parazi?ii ratat din toate punctele de vedere (faptul c? a avut UN SINGUR VIDEOCLIP e cea mai bun? dovad?), Cel care ur??te promitea mult, din cel pu?in dou? motive la fel de puternice: constan?a accelerat? a lui Cheloo (care a devenit mai bun de la un album la altul, m?car iner?ial) ?i a?tept?rile pe care un ascult?tor avizat le are de la Cheloo, īncrederea pe care a c?p?tat-o īn auditoriul romānesc de rap, īn general.

Cu siguran??, Cel care ur??te nu a fost gīndit doar ca o compensa?ie quality pentru un failure anterior. Totu?i, subcon?tientul colectiv sigur īl va percepe astfel, dat? fiind toat? publicitatea din jurul s?u, apari?ia, deja obi?nuit?, cu Gazeta Sporturilor, incredibil-de-umilitorul interviu de la Antena1 (ale c?rui ra?iuni refuz s? le īn?eleg), ba?ca lini?tea suspect? ce s-a a?ternut, ca o cortin? de fier, peste Tot ce-i bun tre’ s? dispar?. Īn linii mari, albumul se plaseaz?, iner?ial, pe aceea?i traiectorie Cheloo, dar īntr-o orbit? mai mediocr?, a?a. E frumos, da’ nu prea, cum ar zice un anonim celebru de pe youtube, sau chiar din Ploie?ti. Nici a?a, nici altminteri, cum ar zice un alt ploie?tean, ceva mai inteligent.

Ca principal cī?tig, salut apari?ia lui Mark1, un debut tīrziu, dar īn for??, īn rap-ul romānesc. Timbru frumos, englez? perfect?, mesaj, atitudine, stil. Se potrive?te perfect stilului propov?duit ?i īmbr??i?at de b?trīnul Cheloo, pare a-i completa, ajusta, īmplini demersul artistic. Speculīnd pu?in, dac?, de exemplu, Parazi?ii s-ar fi n?scut īn 2010, e foarte probabil ca Mark1 s? fi f?cut parte din trup?. Un alt cī?tig important e īn zona instrumentalelor. Subliniez, instrumentale, nu negative, pentru c?, spre deosebire de vechile albume Cheloo, vorbim aici de melodii complexe ce compun partea de ne-voce. Personal, n-am reu?it s? identific nici un sample pe album, ceea ce m? las? s? apreciez instrumentalele drept compozi?ii de sine st?t?toare, nu intertexte. Sound-ul e aerisit, plin, exist? ritm, exist? nerv, nu plictise?te, cum nici nu obose?te. Se aud instrumente, nu doar sintetizatoare, tendin?a nu mai e de z?d?rnicire a demersului artistic, ci de implementare con?tiincioas? a acestuia. Un adev?rat art attempt.

Temele sīnt cele clasice, tratarea a?ijderea. Surprinz?tor ?i īntrucītva greu de acceptat e echilibrul (dinamic, ce e drept) pe care-l degaj? discursul. Artistul pare a-?i fi g?sit o bizar? lini?te interioar?, care-i genereaz? o stare periculoas?, de automul?umire. Ce īngrijoreaz? cu adev?rat e faptul c? un spirit ontologic rebel īncepe s? aib? certitudini. Īn atare condi?ii, se pierde enorm de mult īn direc?ia artei pure. Pentru mine cel pu?in, Cheloo de azi e genial cīnd īl simt slab, afectat, trist, singur, cīnd constat?, nu ac?ioneaz?. Cīnd vrea s? m? mobilizeze, nu m? impresioneaz? mai mult decīt, de exemplu, Guess Who (care a devenit un notoriu mediocru). Spre deosebire de Fabricant de gunoi, referin?ele politice din Cel care ur??te sīnt prea difuze, pierzīndu-se, la fel ca mesajele mobilizatoare, īn jocuri de cuvinte nu la fel de fericite ca pe vremuri; singura salvare r?mīne īn radiografiile sociale, īnc? la fel de penetrante. Din p?cate, propor?ia „pove?tilor triste” e net mai mic? decīt pe albumele anterioare, iar acest lucru se simte īn nota general?.

De re?inut:

In corpore sano (filozofie-de-via??, relaxat?, senin?, lejer?, inteligent?; sentin?e puternice, ceva white pride, blasfemii hazlii; intro de bun augur, ca pe vremuri („… S-a f***t creieru’,nu  s-au f***t c??tile! Da, da… vorbele mele fac valuri ca flegma-n fīntīn?!”), continuare pe m?sur? („Fac pariu cu mine c? plutesc ?i tot n-am aere,/ Sic transit gloria m?-tii, ’n gītu’ m?-tii, fraiere!/ R?mīn entuziast īn cīmpul muncii,/ -?i iau īn p**? mucii,/ Nu fac muzic? de lift īn baie, ca eunucii,/ Dezvolt arta de-a sta singur cīnd sīnt īnconjurat/ ?i m? culc, īn gīnd cu gīnduri care nu īncap īn cap,/ Pun capac ideii de-a vedea viitorul,/ Pupīnd īn bot scroafa destinului, am pierdut īncet umorul…/ L?sa?i-m? s? dorm, promit c? mīine diminea??/ O s? m? scol din pat ?i-o s? fac ce n-am f?cut o via??,/ O s? pun totul īn ordine , s? fi?i mīndri de mine,/ O s?-ngrop public trecutul, huiduit de mul?ime,/ Recunosc c? nu m? recunosc, de la o zi la alta,/ Dar sīnt mīndru c? sīnt alb ?i zbor ca ?oimu’ de Malta!…/ [...]/ S-au schimbat actorii la pauz?,ruleaz? un alt film,/ Ne scrie cineva scenariul sau ce p**a mea tr?im?!/ Recunosc, m-am plictisit s?-mping apa la deal,/ M-am plictisit a?a de tare, c-o s? m? urc pe val,/[...]/ Īmpinge-m? de la spate s? fac ce nu vreau s? fac/ ?i-o s? fac exact opusul a tot ce-ai calculat!/[...]/ Sar din trip in trip, tiptil m? bag īn fa??,/ N-am g?sit līng? altar conduita de via??!/ E mai u?or s? crezi īn Dumnezeu decīt īn tine,/ De-aia to?i īl pup?-n p**? cīnd le merge bine…/ D?-ne, Doamne, hran? pentru suflet cīnd ne este foame,/ Sau alcool, iarb? ?i droguri, bani ?i panarame,/ D?-ne muguri,/ D?-ne dublu distilat de struguri,/ D?-ne multe cuie de co?ciug ca s? fim siguri,/ D?-ne īnc-o zi deoparte, departe de lume,/ D?-ne voie s? ne rupem ?i s? nu d?m nume!”).

Paranoia e mare (moment de sinceritate, art? poetic? de explicitare a titlului albumului: „Ur?sc popii, poponarii ?i parlamentarii,/ Ur?sc Coca-Cola, kitschul ?i cocalarii,/ Ur?sc ce gīndesc, cum īl ur?sc pe ET/ ?i m? ur?sc intensiv 3 secunde pe zi,/ […]/ Sponsorizez, fac cinste ?i-mi p?strez cocaina,/ Dac? be?i cu īncredere cocktailul M?d?lina,/ Ur?sc s? v?d oameni ferici?i! M? deprim?!/ Evident c? nu sīnt dependent de respect ?i stim?,/ Īn concert sīnt apatic, melancolic si trist,/ […]/ Īn timp ce vorbesc, īmi dau seama c? vorbesc/ ?i,-ncercīnd s? tac, īncep, īncet, īncet s?-mi amintesc:/ V?d becuri albastre, gladiatori īn copaci,/ V?d camioane cu maci,/ V?d un chinez īn ?apte saci,/ V?d balaurul cu ?apte capete cum o suge-n draci,/ Īl v?d pe Cupidon vesel, violat de macaci,/ V?d concursuri de miss, īn cimitir, cu ochii-nchi?i,/ V?d terori?ti pe LSD, urm?ri?i de cani?i,/ Eu (adic? noi) prev?d c? nu abandon?m…/ B?i, fraiere, e cazu’ s? te intern?m…”)

Unde se termin? visele (moment unic īn cei 17 ani de Parazi?ii: Cheloo cīnt?! Dincolo de asta, elegie de mare intensitate, sound realmente baladesc, versuri ce resusciteaz? cea mai valoroas? latur? a lui Cheloo. Bonus, cum ziceam, un refren de excep?ie: „Unde se termin? visele, moartea respir?,/ Doar luna ?i urletul de lup m? inspir?,/ Tr?ie?te-?i visul, dac? n-ai curaj s? tr?ie?ti/ Ca un copil b?trīn, dependent de pove?ti…”)

Īnoat? sau mori (un soi de freestyle, discontinuu ?i f?r? refren; aminte?te de acel Cheloo Fericit sau Antisocial: „Iarba merge cu bere, berea merge cu vin,/ N-am nevoie de palate ridicate cu chin…/ Cum s? tr?im simplu ? E complicat s? v? spun,/ V? pun problema la fel ca pīn? acum:/ ?sta e genu’ de drum care dispare-n soare/ Cīnd dai de urmele tale fugind de ninsoare…/ Totul a devenit ieftin, o s? platim scump,/ O s? m-arunc de pe bordur?-n cap, speriat de vīnt,/ Simt c? m-am nesim?it ?i-mi place cum sīnt,/ Īn sfīr?it, recunosc c? sīnt ceea ce cīnt,/ Vorbesc despre ur? de parc? ar fi vie:/ Nu-ncerca s? respiri aerul cuvenit mie!/ Dac? te-ai bagat in c***t, īnoat? sau mori,/ ?sta e sfatul cu care-nve?i aici s? zbori!/ Pot s? te fac s? dai fericit din cap,/ S? te fac s? te-ascunzi, tremurīnd cu ochii-nchi?i sub pat,/ Rīdem de tine sau rīdem cu tine,/ Ī?i d?m tripuri ?i filme cu mort?ciuni pe patine,/ ?ipete, urlete, spume, ur? tr?it? intens,/ B?t?i, minciuni, bani, p?reri de rau f?r? sens,/ Lacrimi, frustrare, uitare ?i lipsuri,/ Nop?i la PC cu vodc? rece, Coca-Cola ?i chipsuri…/ M-am īntrecut cu gluma ?i-am cī?tigat īntotdeauna,/ Am b?ut ?i partea ta, dar ?i-am l?sat spuma…/[…]/ Psihologia voastr? pare simpl? ca m**a/ Cīnd v? ia dracu de c***e ?i… Aleluia!/ Am violat-o pe m?-ta, c???rat īntr-un tuia/ ?i-am g?sit o alt? rim? nasoal?, īn afar? de Puya!/ […]/ Sīnt zile īn care constat c? nu doare,/ Umilin?ele trec ?i sīnt pierdute-n uitare,/ Obsedat de mīndrie, ‘s obsedat de onoare/ ?i e foarte trist, mam?: m-am f?cut mare!”)

Una peste alta, Cel care ur??te e un album bunicel, poate pu?in mai slab decīt precedentele (sau m?car pu?in mai slab decīt m? a?teptam eu), dar foarte, foarte necesar īn marea de Puy, Conectori ?i Gra?i XXL ce polueaz? mediul hip-hop din actualitate.



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)

Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X